De aandacht trainen

Stap uit je hoofd en in het leven !

  • De ademfocus: de ademfocus is een heel populaire oefening om de malende geest tot rust te brengen. Maar wist je dat deze oefening ook dient om je opmerkzaamheid  van de realiteit zoals die nu is, te trainen. Het is niet de bedoeling om je geest helemaal leeg te krijgen en op een wolkje ver weg van de wereld te gaan zweven. Het is eerder de bedoeling om ruimte te geven aan alles wat in de geest opkomt, dit op te merken en ook weer te laten gaan. Dus ook onze negatieve gedachten en emoties, …
  • De bodyscan: kom via je lichaam als ankerpunt in contact met het hier en nu.
  • Sta- en stapmeditatie: Als je slaperig bent tijdens de oefeningen, wissel de ademfocus en bodyscan dan eens af met een stapmeditatie.
  • Integratie in het dagelijkse leven via informele oefeningen: neem de kwaliteit van de aandacht die je oefende bij de formele ademfocus en bodyscan oefeningen, mee in je dagelijkse leven. Deze informele oefeningen kunnen je daarbij helpen.

Wetenschappers ontdekten dat de aandacht niet zomaar een vaststaand gegeven is, maar dat we deze kunnen trainen. Dit doen we niet door erover te lezen in boeken, maar door echt te gaan oefenen en aan de slag te gaan met deze oefeningen. Wissel de ademfocus af met de bodyscan, de sta- en stapmeditatie en de integratie-oefeningen in het dagelijkse leven.

Je krijgt een ruime keuze aan oefeningen waaruit je zelf kan kiezen. Je kiest dus zelf je oefeningen. Je hoeft niet alles te doen. Jij bepaalt hoe lang of hoe kort je de oefeningen wilt en of je liever veel of weinig begeleiding tijdens het oefenen wenst. Zo kan je bijvoorbeeld starten met korte oefeningen van 10 minuten en geleidelijk aan je beoefening opbouwen totdat je langer in aandacht kan zitten.