Backdraft bij meditatie

Soms kan het zijn dat er tijdens meditatie-oefeningen plots oude emotionele pijn naar boven komt. Dat is heel normaal als je een positieve omgeving binnen in jezelf creëert! Het is een beetje zoals ergens waar een brandje woedt: als je de deur opent en het zuurstof geeft, laait het vuur op. Dat is wat brandweermannen “de backdraft” noemen. Op deze manier worden die oude pijntjes en pijnen losgelaten: ze komen er als het ware uit.

Let it come, let it be & let it go (Lama Zeupa).

Hoe ga je hier het beste mee om? Je laat dat gewoon gebeuren. Je observeert het met milde aandacht, ziet hoe het zich beweegt doorheen je lichaam en laat het dan ook weer los, door er niet aan vast te houden. Je gaat zeker niet interfereren of er dingen aan toevoegen: zoals oordelen of gedachten of andere emoties. Je probeert ze gewoon te laten zijn zoals ze zijn. Geraak je toch overspoelt of verstrikt in je emoties of piekeren, dan kan je ook mededogend ten aanzien van jezelf zijn door te stoppen en één van de oefeningen te doen uit de module “Veerkracht”. In die module vind je verschillende technieken om terug te veren als je het moeilijk krijgt.

Tip:  als deze oefeningen voor jou te confronterend worden, zorg dan dat je kan terugvallen op je zelfzorgplan (module ‘Emoties’) of maak je eigen EHBO-kit of safety plan (module ‘Veerkracht).