ACT traject

Dit Acceptance & Commitment Therapy traject baant zich een weg doorheen 4 modules. Deze pagina wordt je kompas om je doorheen deze modules te helpen navigeren en een ACT-traject af te leggen. Deze pagina wordt dan je startbasis van waaruit je telkens vertrekt om je oefeningen van die week in terug te vinden. Succes met het vinden van je weg doorheen deze oefeningen!

Week 1:
  • Meditatie-oefeningen: om mindfulness te oefenen.
  • Zelfreflectie: ontdek in deze oefeningen wat voor jou persoonlijk het leven waardevol maakt. Kies er één of twee oefeningen uit om je hierbij te helpen reflecteren:
Week 2:

Tip:     plan hier een coachingsgesprek in om je mindfulnesspraktijk, je waarden en de obstakels waarop je botst om deze in je leven in actie te brengen te bespreken.

Week 3:

Tip:     plan hier een coachingsgesprek waarin je je ervaringen bespreekt met de oefeningen met gedachten en we kijken in hoeverre je al zicht hebt op je automatische piloot. Hier gaan we samen op zoek naar die gedachten die je leven determineren.

Week 4:
  • Meditatie-oefeningen: intussen heb je ondervindingsgewijs geleerd dat je niet samenvalt met je gedachten of emoties, maar dat je er van op een afstand kan naar kijken. Via de metafoor van het schaakbord kregen we een eerste idee van onszelf als context waarin dit alles zich afspeelt. Vanuit dit zelf kunnen we alles wat zich in onze ervaring afspeelt observeren.
  • Zelfreflectie: 
  • Integratie in het dagelijkse leven: om dit alles in je dagelijks leven te integreren ga je deze week verder bewust stil leren staan bij

Tip:     plan hier een coachingsgesprek waarin ik je individueel begeleid in het meditatief kijken naar een emotie als voorbereiding op week 5, voortbouwend op wat je in week 4 reeds getraind hebt.

Week 5:
  • Zelfreflectie:
    • sta deze week nog eens stil bij je waarden.
  • Integratie in het dagelijkse leven:
    • oefen deze week verder met het in actie brengen van je waarden in je leven en ontdek daarbij nog meer van je obstakels, want die kom je tegen als je uit je comfortzone komt en wandelt richting een waardevol leven! Deze week willen we vooral emoties als obstakels ontdekken om daar dan verder op te oefenen.
  • Meditatie-oefeningen:
Week 6:
  • Meditatie-oefeningen: leren zien van gedachten als gedachten eerder dan als representaties van de realiteit
  • Zelfreflectie:
  • Integratie in het dagelijkse leven: oefen deze week en de rest van je leven verder met het leven van een waardevol leven. Daarbij zal je ongetwijfeld blijven botsen op je demonen, want zo gaat dat als we een waardevol leven willen uitbouwen! Ga dan verder aan de slag met die gedachten en emoties die een obstakel werpen op je weg en veranker zo je groei-proces in je verdere leven.