Mijn EHBO-kit

stap 1

Oefening 1:     wees bewust van je moeilijke momenten

Telkens als je deze week een moeilijk moment hebt, waar je op je automatische manier (vb emo-eten, drinken, ruzie maken, paniekeren, …) mee omgaat, noteer je dat in het luik: “backup kaarten”. Open de gratis app backup1813 en volg even mee, het wijst zichzelf uit: klik op ‘kaart toevoegen’.

  • Je maakt een nieuwe kaart aan,
  • je omschrijft kort de situatie waarin je het moeilijk hebt,
  • welke gevoelens je erbij hebt: hiervoor zou je bvb jezelf eventjes op een drie-minuten adempauze kunnen trakteren om zicht te krijgen op wat je op dat moment exact voelt.
  • Je noteert wat je zou kunnen doen om hier beter mee om te gaan: dat wil zeggen: in plaats van je automatische reactie (vb emo-eten), iets anders: vb erover praten met iemand, het neerpennen, afleiding zoeken in sport of andere zaken,… Je kiest wat jou het beste ligt. Je kan je ook laten inspireren door deze leeromgeving en er een bepaalde meditatie voor kiezen. In de volgende stappen geef ik je hier stap voor stap ook suggesties in.
  • Vervolgens klik je een icoontje aan voor het thema van deze kaart (vb afleiding, mindfulness, sporten…).
  • Geef deze kaart nu nog een titel en klaar is Kees!

Als je dit hebt ingevuld, kan je er achteraf, als de storm is gaan liggen nog even bij stilstaan of met je therapeut of een vriend over spreken, hoe je eventueel beter met dit soort moeilijke momenten kan omgaan. Als de storm gaan liggen is, hebben we vaak een beter zicht op de zaken en ook op hoe we op die momenten het beste voor onszelf kunnen zorgen.

Oefening 2:     count your blessings – 6 min

Sta elke dag stil bij iets waar je dankbaar voor bent. Dit kan een lieve glimlach van je dochter zijn, een steunend gesprek met een vriend, of een telefoontje met je moeder. Het kan ook iets heel erg klein zijn zoals een bloem die in bloei staat of het geluid van de vogels, een frisse bries op je huid tijdens een hete zomerdag. Je kan je bij deze oefening ook laten begeleiden door deze audio waarin we stilstaan bij de kleine waardevolle dingetjes in je dag die we anders makkelijk over het hoofd zouden zien. We duiken eventjes terug helemaal in dat gevoel, en gaan na waar in ons lichaam we die blijheid kunnen voelen.

Open de app backup1813 en klik op de backup-box. Schrijf al je blessings onder de knop ‘herinnering’:

  • je geeft ze een titel
  • en noteert je herinnering!

Als je wil kan je er ook een foto van nemen en dat in je backup box onder de knop ‘foto’ zetten.

stap 2

Oefening 1:     blijf bewust van je moeilijke momenten

Dit is een soort erkenning van jezelf als ziel, die je niet mag achterwege laten. Alleen zo kan je ten volle in het leven staan en ook je mooie momenten ten volle beleven. Blijf daarom de oefening uit stap 1 doen met je app op je smartphone. Het blijft nu eenmaal belangrijk om met jezelf en je eigen emoties in contact te blijven. Je kan dit ook verdiepen als je wil, met deze oefening die gebruik maakt van de drie minuten adempauze waarin je contact maakt met je eigen innerlijke wereld.

Experimenteer tijdens deze stap in je moeilijke momenten ook met een meditatie-oefening uit deze oefeningenreeks: terug aarden in het hier en nu of doe de oefening ‘mijn veilige plek’.

Oefening 2:     kijk uit naar leuke momenten

Open de app backup1813 en open je backup box: vul bij de knop ‘activiteit’ iets in waar je naar uitkijkt: vb eens gaan zwemmen met je nichtje. Kan je voor jezelf niet direct iets bedenken? Doe dan zeker een oefening uit de module “Leef!”, waar je zicht kan krijgen op de dingen die jouw leven waardevol maken.

stap 3

Oefening 1:     blijf bewust van je moeilijke momenten

Deze oefening ken je intussen al: je blijft je bewust van moeilijke momenten op het moment dat ze zich voordoen, doet een 3 minuten adempauze en kijkt in je backup-kaarten in de backup1813 app hoe je nu het beste voor jezelf kan zorgen. Als je methode niet werkt, ga dan op zoek naar een andere manier om met dit moeilijke moment om te gaan en pas je backup-kaart aan.

Je kan bvb. kiezen uit één van de volgende oefeningen:

Oefening 2:     omring je met steunende mensen

Open de app backup1813 en klik op het icoontje “mijn backups”, klik dan op de knop ‘voeg je eerste contact toe’. Hier kan je kiezen om een vriend of vriendin, familielid of steunende collega als contact in te voeren of je hulpverlener of een noodnummer. Bespreek het wel met de desbetreffende persoon en vraag of zij dit voor je willen doen. Op moeilijke momenten, kan je er dan voor kiezen om hen op te bellen als je eigen bronnen om om te gaan met de moeilijkheid onvoldoende bleken. Kan je niet direct iemand bedenken? Ter inspiratie kan je ook de oefening ‘my social field’ doen of ‘de levensboom‘ om je gevoel van verbondenheid met anderen te verhogen.

Bij de noodnummers zie je ook twee heel zinvolle nummers staan die gratis te bellen zijn 24h/24h en waar gemotiveerde vrijwilligers dag in dag uit paraat staan om je te woord te staan. Je kan kiezen voor het nummer 106 of in uiterste nood: als je bvb aan zelfmoord denkt, het nummer 1813.

stap 4

Oefening 1:     blijf liefdevol bewust bij jezelf in moeilijke momenten

Deze week gaan we een stapje verder met moeilijke momenten: we gaan nu ook eens proeven van de oefeningen jezelf omringen met liefde. Je kan eens proeven of deze oefeningen je liggen of niet. En als je er iets aan hebt, dan weet je waar je ze moet invullen: in de app backup1813 bij je backup-kaarten. Dit zijn wetenschappelijk onderbouwde en zeer effectief gebleken oefeningen van het hart. Hoewel ze soms net heel ‘soft’ overkomen, blijken ze heel krachtig te zijn omdat ze je oxytocine hormoon beïnvloeden, wat je draagkracht verhoogt.

Oefening 2:     ga op zoek naar toffe quotes 

Deze week schuim je het internet af op zoek naar wijsheid onder de vorm van quotes. Tegenwoordig is dit de nieuwe religie die je vaak op facebook ziet verschijnen. Maar misschien ben jij daar niet zo aan, en put je liever je inspiratie uit poëzie of boeddhistische quotes of quotes uit de islamitische mystiek zoals Rumi. Open je backup1813 app en ga naar de backup box, druk op de knop ‘quotes’ en vul ze daar in voor jezelf als ankerpunt voor een mogelijks toekomstig moeilijk moment.

stap 5

Oefening 1:     luister naar jezelf in moeilijke momenten

We gaan terug zoals in alle andere stappen bewust blijven tijdens onze moeilijke momenten. We gaan nog een stapje verder en gaan dit keer ook naar onszelf en onze emoties luisteren, misschien kunnen we er iets uit leren. Met deze oefeningenreeks kan je op zich al jaren vullen. Het is eigenlijk een training op zich. Hiertoe is het toch nodig dat je al wat gevorderd bent in het traject ‘leren luisteren naar je emoties’. Als je dit nog niet gedaan hebt, begin je best niet aan deze oefeningen op momenten van crisis, maar doorloop je beter eerst op een rustig moment dit leertraject. Dit is namelijk een vaardigheid die je geleidelijk aan traint. Een parachute ga je ook niet beginnen weven op momenten dat je moet springen hé.

Oefening 2:     oppeppende of deprimerende muziek

Sommige mensen peppen zichzelf graag op met muziek als afleiding. Anderen zetten dan liever net heel depri muziek op, bij wijze van expressie van hun emoties. Je kan hier ook audio voor meditatie uploaden. Op de app insight timer vind je ook heel mooie rustgevende muziek. Open je backup1813 app, open je backup box en ga naar de knop ‘muziek’.

Op naar je safety plan!