Mijn safety plan

Maak nu je eigen safety plan op voor als het bergafwaarts met je gaat. Je kan je hiervoor laten inspireren door de dingen die je bij jezelf ontdekte in ‘Mijn EHBO-kit‘. Iedereen komt in zijn leven wel momenten van hoge nood tegen, waar we niet meer weten waarin of waaruit. Om op die momenten goed voor jezelf te kunnen zorgen, kan je een cascadeplan opstellen waarbij je in 6 stappen leert herkennen dat je bergaf aan het gaan bent, strategieën bedenkt hoe je hier mee om kan gaan, of als je het niet alleen aankan, bij wie je dan hulp kan zoeken of hoe je jezelf kan beveiligen om geen dingen te doen waar je achteraf spijt van krijgt.

Ga hiervoor naar je backup1813 app en klik op het icoontje “safety plan”.

Stap 1:     je signalen herkennen

Vul in deze eerste stap je eerste signalen in die je bij jezelf opmerkt als het bergafwaarts met je gaat. Heb je moeite om je eigen signalen te herkennen? Praat erover met je naaste omgeving en vraag of zij dingen bij je opmerken. Laat je ook inspireren door deze oefening.

Swipe nu in je app naar links op naar de volgende stap!

Stap 2:     hoe kan ik hiermee omgaan ?

Hier kan je je laten inspireren door de backup-kaarten die je eerder aanmaakte bij een moeilijk moment (in Mijn EHBO-kit). Deze vind je ook terug in je app backup1813 en kan je in de app ook onmiddellijk aan je safety plan linken.

Deze module “Veerkracht” zit boordevol met enkel oefeningen die je kan doen om anders met moeilijke momenten om te gaan, dan op je automatische reactieve manier of via jouw automatische gedachten. Swipe nu in je app naar links op naar de volgende oefening.

Stap 3:     zoek afleiding

Vind je het moeilijk om op een andere manier om te gaan met je stress of pijn en neig je terug in oude destructieve patronen of gedachtepatronen te hervallen? Maak het jezelf dan gemakkelijk en zoek wat afleiding. In deze oefening om je stemming in eigen handen te nemen kan je inspiratie vinden om voor jou de juiste afleiding te vinden. Je kan je ook laten inspireren door je zelfzorgplan.

Stap 4:     zoek steun in je naaste omgeving

Hier kan je je eerder opgemaakte backups of steunfiguren in Mijn EHBO-kit linken aan je safetyplan. Maak een link met het telefoonnummer van je belangrijke anderen. Bespreek met hen of ze het okee vinden dat je hen opbelt als je het moeilijk hebt. Het kan helpen om met anderen te praten over je problemen. Soms krijg je meer zicht op de zaken door erover te praten en begrijp je jezelf daardoor beter. Of soms hebben zij een andere insteek en kunnen zij je dingen doen zien die je zelf niet kan zien omdat je er midden in zit.

Stap 5:     zoek professionele hulp

Soms geraken we er alleen of met de steun van onze naaste omgeving niet uit. Soms hebben we nood aan professionele hulp. Zoek in samenspraak met je huisarts een therapeut, psycholoog of psychiater in de buurt. Of maak gebruik van een van de noodnummers die je bij stap 5 in je safety plan vind in de app. De noodnummers kan je gratis bellen 24h/24h en daar staan gemotiveerde vrijwilligers dag in dag uit paraat om een luisterend oor te bieden. Je kan kiezen voor het nummer 106 of in uiterste nood: als je bvb aan zelfmoord denkt, het nummer 1813.

Stap 6:     mijzelf veiligheid bieden

Soms gaan we echt helemaal in crisis. Dan zijn we vaak niet meer in staat om helder te denken en oplossingen te zien. Zijn er maatregelen die je dan kan nemen om jezelf veilig te stellen? Heb je bvb. soms zelfmoordgedachten? Zorg dan dat je het middel niet binnen je handbereik hebt. Heb je de neiging tot heel zelf-destructieve daden? Hoe kan je ervoor zorgen dat je de schade beperkt? Vul dit in bij stap 6 van je safetyplan in je app. Vul hier ook in wat je in geval van crisis zeker niet moet doen!

Naar de volgende oefeningenreeks