Oefeningen vanuit het observerende zelf

Stap 1:     oefeningen vanuit je ruimere gewaarzijn, het observerende zelf

Om deze oefeningen te doen, heb je best al de twee eerste lessen van de mindfulness module doorlopen.

Oefening 1:     storm op het meer – 17 min

In deze meditatie gaan we tijdens het dagdagelijkse leven, stress-momenten of hevige emoties contact maken met het observerende zelf, of een ruimer gewaarzijn in ons via de metafoor van het meer. Deze metafoor helpt je beter te belichamen wat acceptatie of niet-reactief gewaarzijn kan zijn tijdens deze stormachtige momenten van je leven. Om te eindigen maken we ook contact met de heldherheid van ons naakte bewustzijn of open gewaarzijn. Sommigen vinden dit niet echt een meditatie, maar eerder een psycho-educatie. Maar toch kan je het meer als metafoor heel goed gebruiken om een ruimte te vinden in jezelf waar je die emoties onder begeleiding kan toelaten. Veel succes ermee!

Vind je het moeilijk om deze meditaties te doen? Heb je hier vragen over? Aarzel dan niet om een coachingssessie bij mij te boeken, dan kunnen we deze oefening samen doen.

Oefening 2:    zitten als een berg – 7 min

In deze meditatie gaan we gebruik maken van de metafoor van een berg om contact te maken met een punt van innerlijke stabiliteit en stevigheid in onszelf, ondanks dat we mogelijks allerlei onaangename emoties ervaren.

Naar de volgende oefening