Twee kanten aan de medaille

Oefening 2:     maak voor jezelf waardenkaartjes

Een waarde in actie brengen is heel makkelijk gezegd, maar er zijn vaak twee kanten aan deze medaille: aan de andere kant staan vaak een reeks externe of interne obstakels.

Vouw een papier in twee en schrijf op de ene kant je waarde en de actie die je daar wil aan koppelen.  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Op de andere kant van het blad schrijf je de obstakels die hierbij de kop kunnen opsteken. Denk niet alleen aan de obstakels die buiten jezelf liggen en waar we vaak weinig kunnen aan doen, maar denk ook eens aan je innerlijke obstakels (gedachten, herinneringen, emoties, lichaamssensaties, neigingen). Vaak zijn deze veel minder zichtbaar. Als je ze niet onmiddellijk ziet, geen nood, in les 3 gaan we verder in op onze obstakels. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Deze zelfgemaakte medailles kan je op zak houden voor als je een waarde in actie wil brengen. Ze zijn een reminder aan je innerlijke obstakels als je een stapje in de richting van een waardevol leven wilt zetten. Want dan komen deze obstakels meestal opzetten.

Naar de volgende oefening: een meditatie