Waarschuwing: de backdraft

De ‘backdraft’

Ook tijdens deze meditatie-oefeningen kan het zijn dat oude emotionele pijn eventjes gaat oplaaien. Dat is heel normaal als je een positieve omgeving binnen in jezelf creëert! Het is een beetje zoals ergens waar een brandje woedt: als je de deur opent en het zuurstof geeft, laait het vuur op. Dat is wat brandweermannen “de backdraft” noemen. Ook zo als wij zuurstof in onze emotionele huishouding brengen, kunnen oude emotionele pijnen plots gaan oplaaien. Op deze manier worden die oude pijntjes en pijnen losgelaten: ze komen er als het ware uit.

Hoe ga je hier nu best mee om? Je laat dat gewoon gebeuren: let it come, let it be & let it go. Je observeert ze met milde aandacht, ziet hoe ze zich bewegen doorheen je lichaam en laat ze dan ook weer los, door er niet aan vast te houden. Je gaat zeker niet interfereren of er dingen aan toevoegen: zoals oordelen of gedachten of andere emoties. Gewoon grond houden en niet paniekeren. Je probeert ze gewoon te laten zijn zoals ze zijn.

Geraak je toch overspoelt of verstrikt in je emoties, dan kan je ook mededogend ten aanzien van jezelf zijn door te stoppen met de oefeningen en even afleiding te zoeken, een vriend of vriendin op te bellen en iets leuks doen of door erover te praten met je hulpverlener.

Tip:  als deze oefeningen voor jou te confronterend worden, zorg dan dat je kan terugvallen op je zelfzorgplan (module ’emoties’), of je eigen EHBO-kit of je safety plan (module ‘veerkracht). Je kan ook samen met je therapeut of psy dergelijk actieplan opstellen voor veerkracht in moeilijke tijden. Je kan ook een ‘SLOW‘ doen om terug te keren naar het hier en nu.

Naar de volgende oefening