het mentale zintuig

stap 1:     Introductie oefeningen

Oefening 1:     geluiden gedachten gevoelens – 18 min

We beginnen met geluiden waarnemen om van daaruit de overstap te maken naar het waarnemen van gedachten en gevoelens.

Oefening 2:     kijken naar gedachten en gevoelens – 14 min

stap 2:     verder oefenen

Oefening 3:     geluiden gedachten gevoelens – 23 min

Sommige gedachten kunnen ons helemaal gaan inpalmen en zo groots lijken, dat ze al de rest in de weg staan. Je zal misschien af en toe vastlopen in piekermolens waar je niet uitgeraakt. In de module “Gedachten” gaan we leren hoe we met gedachten kunnen omgaan, zonder ertegen te vechten en zonder dat ze ons leven beheersen.

Oefening 4:     geluiden gedachten gevoelens – 13 min

Erger jij je ook soms aan de audio die op elkaar gelijken? Dat is niet ongewoon en dat is heel ok. Je bent hier niet om te luisteren naar wat ik te vertellen heb maar om naar binnen te leren kijken. En als dat ergernis is, dan wordt ergernis deel van je meditatie.

Bij de verdiepingsoefeningen hieronder heb je minder instructies en kan je je meer verdiepen in het oefenen.

stap 3:     verdiepingsoefeningen

Oefening 5:     geluiden gedachten gevoelens – 21 min

Emoties zoals verdriet, woede, … kunnen soms zo overspoelend zijn dat ze ons helemaal overnemen. In de module “Emoties” leren we naar emoties kijken en ze ruimte geven opdat ze hun eigen natuurlijke verwerkingsproces kunnen afleggen in je lichaam, zonder dat we er hoeven mee samen te vallen.

Wil je graag nog meer oefeningen om te mediteren op gedachten en emoties?

Kijk dan ook eens in:

In de module ‘Leef!’ zitten ook mooie oefeningen om emoties en gedachten te ontdekken die een obstakel zijn om je leven zinvol in te vullen.

De laatste oefeningenreeks uit deze module zit ook nog boordevol oefeningen om verder aan de slag te gaan met het openen van je innerlijke vizier.

Naar de volgende oefening