Het mentale zintuig

Open je innerlijke vizier en kijk ook even binnen in jezelf.

Je kan ook naar je donderstemming kijken of naar de gedachte-wolken in je hoofd kijken in plaats van er midden in te zitten.

En we hebben nog een zintuig: datgene waarmee we naar binnen kunnen kijken. We kunnen ook naar gedachten, gevoelens of onze stemming kijken op een niet-oordelende, niet-conceptuele manier. Net zoals we kunnen proeven, zien en luisteren naar geluiden, zonder er oordelen of andere zaken aan toe te voegen, kunnen we ook naar gedachten kijken in plaats van midden in een gedachtenstroom te zitten. Of kunnen we een innerlijke check-in doen en zien in wat voor stemming we zijn. In plaats van door een donderwolk overschaduwd te worden doorheen onze dag, kunnen we bewust zijn dat er een donderwolk boven ons hoofd hangt, maar dat de wereld daarbuiten daarom niet mistig hoeft te zijn.

Oefening 1:     geluiden gedachten gevoelens – 15 min

Welke gedachten, oordelen, associaties merkte je op?
Kwamen daarboven of daaronder ook gevoelens mee?
En kon je deze ergens in je lichaam opmerken?

In deze oefening beginnen we met geluiden waar te nemen, precies zoals ze zijn, ervan proeven met onze oren, zonder er oordelen aan toe te voegen. Dit noemen we direct waarnemen, zonder onze subjectieve filter erop te leggen. Onze subjectieve filter of onze denkbril bevat vaak ervaringen uit ons verleden of angsten voor de toekomst. Deze kleuren gewoonlijk onze perceptie wat donkerder of rooskleuriger, afhankelijk van de mood waarin we die dag zijn.

Op die manier kunnen we ook gedachten waarnemen, zonder toevoegsels. Meestal vormen onze gedachten een onbewuste commentaar, zoals een radio die op de achtergrond speelt. Deze oefening illustreert hoe onzichtbaar de lijntjes zijn waarbinnen wij onze subjectieve realiteit kleuren. Net zoals een commentator bij een sportwedstrijd het publiek entertaint door een stroom van interpretaties te geven aan het gebeuren, kan het zijn dat onze innerlijke zelfcriticus een stroom van oordelen, twijfels etc over ons uitstort. Nu gaan we net die gedachten in de spotlight zetten en er bewust naar leren kijken. Mediteren is dus niet “rust in je hoofd” of zonder gedachten proberen zijn. Gedachten komen en gaan automatisch. We merken het op en laten ons er niet in meedrijven, maar stappen eruit en keren terug naar een anker in het hier en nu. Als anker mag je gerust de adem nemen.

Tip! Krijg meer zicht op hoe jij jouw realiteit vormgeeft met je onzichtbare automatische gedachten kan je deze reflectie oefening doen.

Oefening 2:     geluiden gedachten gevoelens – 18 min

Welke gedachten, oordelen, associaties merkte je op?
Kwamen daarboven of daaronder ook gevoelens mee?
En kon je deze ergens in je lichaam opmerken?