9-daagse challenge: de ademfocus

Stap eens uit je ratrace en neem een adempauze!

Stap 1:     Introductie tot de ademfocus

Oefening 1:     ademfocus intro – 23 min

  • We gebruiken de adem als focus en ankerpunt in het hier en nu, om de geest tot rust te brengen en te stabiliseren.
  • In deze oefeningen leer je je aandacht op een wakkere én ontspannen manier te plaatsen, met een soort van vriendelijke warmte voor jezelf.
  • Iedere keer wanneer je geest in oude gewoontes hervalt, leer je dit opmerken. Dit vergroot je opmerkzaamheid en de helderheid van je geest.
  • We trainen hiermee niet alleen focus, maar telkens ook loslaten, door telkens opnieuw met een beginnersmind terug te keren naar de adem als focus. 
  • Zo train je jezelf om in je dagelijkse leven de creaties van je geest, of je (negatieve) automatische reactiepatronen op te merken. Zonder erin mee gesleurd te worden…

Tip! Reflecteer na elke meditatie even kort via deze reflectieoefening om je gewaarzijn te vergroten. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat dit het oefeneffect vergroot! Neem je notities mee naar je online coachingsgesprek om zo je meditatie te verrijken!

Oefening 2:     ademfocus korte intro – 9 min

Tip! Integreer je geoefende mindfulness vaardigheid ook in je dagelijkse leven via deze oefeningen.

Stap 2:     Ademfocus met een goede dosis mildheid

Wees af en toe ook eens lief voor jezelf !

Oefening 3:     de affectionele ademfocus – 14 min

We trainen in deze korte meditatie niet alleen je opmerkzaamheid, maar we hebben ook extra aandacht voor het cultiveren van liefdevolle vriendelijkheid. Deze ademfocus is met veel liefde voor je gemaakt. 

Tip!  Doorspek je aandacht in je verdere meditatie beoefening met deze kwaliteit van liefdevolle vriendelijkheid. Wil je graag verder in mildheid oefenen, probeer dan eens een oefening uit “Heartfulness”

Stap 3:     verder oefenen met de ademfocus

Oefening 4:     ademfocus – 11 min

Doe je het niet goed?! Het kan zijn dat het oefenen niet verloopt zoals je verwacht had! Dat is heel normaal! Geef niet op, maar vraag een online coaching.

Oefening 5:     ademfocus – 13 min

Tip! Wil je wat langer oefenen en hierbij je geest toch alert houden zonder in slaap te vallen? Wissel je ademfocus dan af met een stapmeditatie.

Oefening 6:     ademfocus – 9 min

Tip! Doe ook eens een langere oefening om je volgehouden aandacht te trainen. Geen onnodige luxe in deze multi-task samenleving.

Oefening 7:     ademfocus – 18 min

Stap 4:     Ademfocus verdiepingsoefeningen

Oefening 8:     ademfocus verdiepingsoefening – 10 min

Tip!  De ademfocus is een basisoefening die zowel voor beginners als gevorderden van belang blijft. Blijf deze oefening daarom verder beoefenen, weken, maanden, jaren.

Oefening 9:     ademfocus verdiepingsoefening – 13 min

Oefening 10:     ademfocus verdiepingsoefening – 17 min

Oefening 11:     ademfocus verdiepingsoefening – 27 min

Naar de volgende oefening