Het observerende zelf

Dit is een oefening uit de ACT (Acceptance and Commitment Therapy) waarin je leert contact te maken met je observerende zelf of zelf-als-context. Hierin trainen versterkt je mogelijkheid om in balans te blijven als hevige emoties of moeilijke gedachten zich zouden voordoen. Het stelt je in staat er niet mee samen te vallen, maar ze vanuit een ruimer gewaarzijn waar te nemen als deel van jezelf als ruimer geheel. Ik maak hierbij gebruik van de metafoor van de hemel.

Dit zijn allemaal varianten op dezelfde oefening. Dus als je de eerste oefening gehoord hebt, heb je ze allemaal gehoord. De variatie zit hier in de moeilijkheidsgraad om je aandacht te trainen. Als je al goed gevorderd bent in de oefening, dan zou ik je afraden de korte versies te doen. Dan is de laatste oefening van 33 min een hele mooie oefening om te doen. Nog steeds één van mijn favorieten!

stap 1:     introductie-oefeningen

Oefening 1:     het observerende zelf – 22 min

Oefening 2:   reis naar je innerlijke gewaarzijn – hemelmetafoor – 44 min

Oefening 3:     zitten als een berg – 7 min

stap 2:     verder oefenen

Dit zijn oefenversies. Als je de lange introversie nog niet gedaan hebt, dan zou ik je aanraden deze eerst te doen. Deze bevat meer instructies en geeft een mooie inleiding of introductie tot het observerende zelf. Deze audio helpt je om dit verder te oefenen met minder begeleiding en minder instructies en is daardoor moeilijker

Oefening 4:     reis naar je innerlijke gewaarzijn – 15 min

Oefening 5:     het observerende zelf – 25 min

Oefening 6:     het observerende zelf – 18 min

stap 3:    verdiepingsoefeningen

Oefening 7:    reis naar je innerlijke hemel van gewaarzijn – 33 min