Mediteren op gedachten

stap 1:     introductie-oefeningen

Oefening 1:     bladeren op de stroom – 11 min

Soms gaan we onszelf helemaal doldraaien in de maalstroom van onze gedachten. In deze oefening gaan we leren naar gedachten kijken van op een afstand, zonder ermee samen te vallen of erin meegesleurd te worden. We gebruiken hiervoor de metafoor van bladeren op een stroom. Deze oefening is afkomstig uit de ACT. We beginnen met de metafoor van de bladeren op de stroom omdat dit voor sommigen makkelijker is.

Oefening 2:     naar gedachten kijken – 10 min

In deze oefening gaan we naar gedachten kijken. In plaats van er midden in te zitten, ze als 100% waar te aanzien en er mee te fusioneren, gaan we er met een eenvoudige ACT defusie techniek een beetje afstand proberen van te nemen. We gaan niet van de gedachten af proberen te geraken, maar ze net toelaten (acceptance) en er op een andere manier leren naar kijken. We maken ook contact met ons ruimere gewaarzijn waarin gedachten zich voordoen door gebruik te maken van metaforen.  Gedachten kunnen er minder impactvol uitzien als we er even van op een afstand en vanuit een punt van stabiliteit in onszelf, kunnen naar kijken. Dan kunnen we zien dat er naast die gedachten nog veel meer is en daar terug voeling mee krijgen. In plaats van vast te zitten in die ene grote donkere gedachtenwolk (die ons leven lang kan overschaduwen), gaan we terug een beetje voeling krijgen met de uitgestrekte blauwe hemel waarin ze voortbeweegt.

stap 2:     verder oefenen

Oefening 3:    naar gedachten kijken – 23 min

stap 3: verdiepingsoefeningen

Oefening 4:     bladeren op de stroom – 21 min

Oefening 5:     naar gedachten kijken – 18 min

Naar de volgende oefening!