Maak je zelfzorgplan

Als je merkt dat je een mindere periode tegemoet gaat, kan je je stemming in eigen handen nemen door net een aantal activiteiten te doen die je in een betere stemming brengen, eerder dan in oude destructieve patronen te vervallen. Dus neem pen en papier bij de hand en maak hier voor jezelf een zelfzorgplan voor moeilijke tijden.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • In moeilijke periodes kan het zeker zinvol zijn om even contact te maken met je innerlijk en te voelen wat er nu net in je omgaat.
  • Maar daarnaast is het ook belangrijk om ook je stemming te verbeteren door een van de volgende dingen. Je kan je laten inspireren door je energie-gevers uit deze oefening meer te gaan inbouwen of je energie-vreters wat te gaan vermijden.
  • Of doe ook eens een activiteit waar je goed in bent en dat je een gevoel van zelfwaarde geeft.
  • Soms kan je stemming ook verbeteren als je een vervelend maar nuttig taakje hebt afgewerkt, zoals de ramen poetsen.
  • Soms kan het ook helpen om uit je hoofd en in je leven te stappen door net heel bewust in het hier en nu aanwezig te zijn.

Heb jij al zicht op je automatische patronen? Net omdat ze automatisch zijn, zijn ze soms onzichtbaar voor ons. Het gaat niet alleen over heel duidelijke destructieve gewoontes, maar soms ook over de subtiele manieren waarop we de realiteit rondom ons te interpreteren. Wil je hier meer zicht op krijgen? Ontdekt dan hier je automatische piloot.

Naar de volgende oefeningenreeks!