Een emotie alle ruimte geven

Dit is een heel mooie oefening waar je heel veel kan aan hebben, ook als je het moeilijk hebt. Maar probeer deze oefening eerst eens uit met een leuke emotie. Later kan je ook eens oefenen met een moeilijkere emotie. Let wel op dat je er zeker voor kiest een emotie te nemen dat je aankan. Anders ga je best deze oefening samen met iemand doen of zorg je voor een backup plan voor het geval je het toch heel moeilijk krijgt. Als je worstelt met een psychische problematiek, doe deze oefeningen dan niet alleen en richt je naar je therapeut. De emoties kunnen achteraf ook nog blijven hangen. Sluit de oefening toch af en ga rustig iets anders doen, terwijl je de resterende emoties nog opmerkt. Op die manier krijgen ze de kans om eruit te komen en hoef je ze niet de rest van je leven met je mee te dragen. Het kan zijn dat de emoties tot een week toe blijven hangen. Maar beter een week dan de rest van je leven.

Stap 1:     introductie oefening

In de introductieversies geef ik altijd wat meer uitleg. Nadat je daarin geoefend hebt, kan je verder oefenen met minder instructies of je verdiepen met minimale instructies, maar toch nog voldoende structuur.

Oefening 1:     een emotie alle ruimte geven – 16 min

In deze oefening nemen we veel tijd en ruimte om echt helemaal in te zoomen op een emotie. Dit kan je bijvoorbeeld doen bij vage gevoelens die je beter wilt leren begrijpen. Je kan bewust met een emotie gaan zitten die er op dit moment al is. Of je kan er ook voor kiezen een situatie voor de geest te halen waar je mee worstelt of onverwerkte emoties erbij te halen en deze via deze oefening te verwerken (de waarschuwing hierboven indachtig zijnde).

We gaan leren ‘zijn’ met wat er is aan gevoel in ons lijf, zonder oordelen, het pure gevoel proeven in je lijf. Op die manier leren we positief en vriendelijk omgaan met verdriet of andere gevoelens zonder er midden in te zitten. We leren dan ook resoneren en voelen of die woorden echt kloppen met wat ik in mijn lichaam voel. We maken hierbij gebruik van woorden om te benoemen wat we vanbinnen voelen. Zo verwerken we emoties.

Tip:  wil je jezelf verder verdiepen in het ruimte geven aan je emoties op een vriendelijke mededogende manier? In de module ‘heartfulness’ vind je oefeningen waarbij je je pijn toelaat en vanuit een rustpunt in jezelf leert transformeren naar mededogen en liefdevolle vriendelijkheid.

Stap 2:     verder oefenen

Oefening 2:     een emotie alle ruimte geven – 15 min

Stap 3:     verdiepingsoefening

Oefening 3:     een emotie alle ruimte geven – 18 min

Tip:  verder in deze module vind je oefeningen waarbij we nog een stapje verder gaan en ook gaan leren luisteren naar wat onze emoties ons mogelijks te vertellen hebben.

Naar de volgende oefening!