Hoe creëer jij je realiteit?

Ieder van ons heeft zo zijn eigen gewoontepatronen, zijn eigen gedachtestromen, zijn eigen interpretatiekader. Gewoonlijk zien we het niet omdat we het zo vanzelfsprekend vinden. Zoals de lijnen uit de 9-bollen oefening. We zien ze niet, maar ze vormen wel de lijnen waarbinnen wij onze realiteit tekenen. Het leren kennen van onze gedachten kan helpen om ze sneller te leren zien in ons dagelijkse leven en er daardoor ook minder in gevangen te zitten. Kan je ze zien als een gedachte die zich voordoet aan je mentale zintuig, eerder dan ze als dé waarheid over dé realiteit te beschouwen?

Dit is een heel belangrijke oefening omdat dit soort gedachten onze hele realiteit gaan verkleuren. Dus als je je bewust bent van de manier waarop jij je realiteit vorm geeft, zit je niet meer zo strak gevangen in een gedachtengevangenis.

Zoals met de 9-bollen oefening, is het ook niet makkelijk om onze eigen onzichtbare gedachtenlijnen te zien. Ze zijn voor ons zo evident geworden en daardoor ook onzichtbaar. Om onze eigen blinde vlekken beter te leren kennen, is het goed met een therapeut hierover te spreken. Als je geen therapeut hebt, kan je bij mij hierover een online coachingsgesprek aanvragen.

Oefening 3:     Automatische gedachten

Wat zijn jouw veel voorkomende gedachten?

Je kan voor jezelf een top 10 maken:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Misschien kan onderstaande lijst van automatische gedachten je wat inspiratie geven.

Bekijk de onderstaande gedachten. Hoe regelmatig heb je ze en hoe geloofwaardig zijn ze?

Iedereen is tegen mij. 

Ik ben slecht. 

Waarom heb ik nooit succes?

Niemand begrijpt mij. 

Ik heb anderen teleurgesteld. 

Ik kan het niet meer aan. 

Ik wou dat ik een beter mens was. 

Ik ben zo’n slappeling. 

Mijn leven loopt niet zoals ik het wil. 

Ik val mezelf zo tegen.  

Niets geeft me nog een goed gevoel. 

Ik kan hier niet meer tegen.

Wat is er mis met me? 

Ik wou dat ik ergens anders was. 

Ik krijg de dingen niet op een rij.

Ik haat mezelf. 

Ik ben waardeloos. 

Wat is er met me aan de hand? 

Ik ben een verliezer. 

Mijn leven is een puinhoop. 

Ik ben een mislukkeling.

Ik zal nooit succes hebben. 

Ik voel me machteloos. 

Er moet iets veranderen. 

Ik ben dom.

Mijn toekomst stelt niets voor.

Het is het niet waard.

Ik kan niets afmaken.

Ik ben belachelijk.

Ik ben lelijk.

Ze moeten me niet hebben.

Om je dagdagelijkse gedachtegewoontes nog beter te leren kennen, kan je de volgende korte adempauze een aantal keer in je dag inlassen om voeling te krijgen met wat je op dat moment denkt.

Naar de volgende oefeningenreeks!