Hoe kan mindfulness en heartfulness jou hierbij helpen?

Je kan je vechtschakelaar ook uitzetten.

De vechtschakelaar is een essentiële knop in je hoofd die je kan leren gebruiken. Als we ons slecht voelen, schiet die vechtschakelaar namelijk automatisch aan en gaan we ons nog slechter voelen, zoals het onderstaande filmpje zo mooi illustreert.

Dus als wij nu met onze levensbus richting onze levenswaarden rijden en er stappen monstertjes op onze bus die ons angst aanjagen over onze gekozen richting, dan hebben we hier een keuze. Ga ik er tegen vechten en al mijn energie verliezen en de zaken nog erger maken? Ga ik ze toelaten er te zijn en toch mijn weg gewoon verderzetten? Zoals Russ Harris zo mooi uitlegt in de video hierboven: creëren we via onze pogingen om van lijden af te geraken er net extra lijden bij. Hoe minder we strijden tegen onze innerlijke ervaringen, hoe minder lijden van het lijden we ervaren.

Wat gebeurt er als je in drijfzand terechtkomt en blijft vechten om er uit te geraken? Hoe meer moeite je doet om eruit te geraken, hoe sneller je naar onderen gezogen wordt.

Mindfulness helpt ons te aarden in het hier en nu. Soms gaan mensen mindfulness dan ook misbruiken om hun nare gedachten of emoties te vermijden. En het klopt, als we mindfulnessoefeningen doen, gaat de storm in onze geest of ons hart soms liggen en worden we rustiger. Maar de uiteindelijke bedoeling van mindfulness is om ons bewust te leren zijn van datgene wat er is, ook onze stress en onaangename ervaringen. En als dat nare gedachten en emoties zijn, dan kunnen we hier ook met mindfulness leren bij te zijn, zonder dat we er volledig in meegezogen worden. Alleen dan kunnen we er uit leren ! Kijk hier voor mindfulness-oefeningen in het omgaan met gedachten en emoties uit de Acceptance & Commitment Therapy of oefeningen geïnspireerd op focussen.

Als je de vechtschakelaar uitzet, dan kunnen je ervaringen vrij bewegen, ze worden niet gefixeerd, waardoor we anders een blijvend zaadje onkruid in onze geest planten. Hierdoor heb je tijd en energie gespaard voor andere zaken en je creëert geen bijkomend lijden. Het vermijden van nare gedachten en emoties is namelijk de eerste stap richting van een vicieuze cirkel van lijden. Het leven is zoals een kaartspel, er zullen altijd slechte kaarten tussen zitten. En daar kan je via mindfulness of heartfulness dus leren mee omgaan.

Met heartfulness gaan we, net zoals bij mindfulness, bij nare ervaringen, gedachten en emoties leren aanwezig zijn met een extra dosis mededogen of liefdevolle vriendelijkheid voor onszelf. Daarnaast gaan we via heartfulness ook bewust zaadjes van positieve emoties zaaien, voeden en cultiveren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hierdoor de negatieve emoties van zelf minder worden én dat we beter met negatieve emoties kunnen omgaan als die zich voordoen.

Op naar stap 4!